亞洲第一座專門收藏當代袖珍藝術品的主題博物館
成立於1997年3月28日

源自十六世紀德國宮廷貴族的袖珍藝術,已傳遍了歐洲及北美。袖珍博物館尋訪世界各地網羅一流大師作品,擁有排名世界級的收藏規模,包羅萬象的袖珍精品經過組合佈置後,主題作品目前展出約兩百餘件,主要有呈現整座建築內外佈置的娃娃屋(Dollhouse)、各種房間精緻寫照的夢幻屋盒(Roombox),趣味創意的主題作品等。這些小巧的藝術品大至建築體,小到書桌上的鑰匙,都嚴格遵守國際標準比例,微縮成實物的十二分之一來製作。本館以歐美作品為主,又以現代作品為收藏重點,因為現代作品製作技藝高超精確,每個細節都鉅細靡遺地呈現出來,更具可看性與學習價值。

Officially established on March 28,1997, the Miniatures Museum of Taiwan is Asia’s first contemporary miniature art museum.

The miniature artistry that originated with 16 th century German aristocrats is well-know throughout Europe and North America. The Miniatures Museum of Taiwan contains first-rate artwork produced by renowned artists from around the world. The museum contains hundred of works of art, including delightfully creative pieces such as architecturally-accurate DOLLHOUSES with full interior and exterior décor along with a diverse set of dreamy, exquisitely designed ROOMBOXES. The sizes of the objects all rigidly adhere to the 1:12 scale, which is the international standard for models and miniatures.
The museum focus on European and North American artwork and chose modern art because of its extravagance and splendor.

緣起與展望

創辦人過去在歐美各地忙碌穿梭的商務旅程中,於荷蘭發現了袖珍藝術。一個個具體而微的世界,深深地吸引著他們的目光,期望將這個充滿驚喜奧妙的小小世界帶回台灣,同時,創辦人加入了國際性袖珍藝術協會,參加各種國際性展售會及拍賣會,進一步收藏更精緻的袖珍藝術品。1993年起開始積極籌設台灣袖珍博物館,多次走訪歐美尋求袖珍藝術家提供作品,或情商各國袖珍博物館及收藏家割愛,不斷地增加館藏品的豐富性與多樣性、同時培育本土的藝術創作者,創作屬於台灣特有的袖珍藝術品,袖珍藝術在歐洲已有幾百年歷史,歐美及日本都有相關的袖珍藝術協會在熱烈的推廣中,本館希望藉本館之存在,在台灣發揮啟蒙之作用。

ORIGIN AND PROSPECT

When the museum founders regularly traveled across Europe and North America on business years ago, its was in Holland that they first, by chance, discovered miniature art. They were deeply attracted to this small but very real world, and soon it became an irreplaceable part of their live. They also joined the International Guild of Miniature Artists, attended a wide range of international exhibition and auctions and began collecting ever more exquisite pieces of miniature art. In 1993, they began actively drawing up plans for the Miniatures Museum of Taiwan, and also made several visits to Europe and America in order to procure miniature artworks. They are also actively cultivating local artistic talent in order to create miniature art that reflects the unique traits of Taiwanese culture.We desire that our museum will help Taiwan appreciate miniature art as well as encourage local resident to take up the art. We desire that people of all ages will be able to share in the wonders of miniature art.

袖珍之最

CLASSIC OF MINIATURES

袖珍博物館典藏作品其中六件為袖珍之最,是您觀賞絕不能錯過的作品。

最具代表、最迷你、最巨大、最華麗、最受歡迎、最可愛

最具代表Most representative

玫瑰豪宅 Rose Mansion

本館收藏的第一件大型娃娃屋作品。作者Reginald Twigg於大學主修建築系,後取得建築史博士學位。他有感於加州洛城山坡陸續被炸平,使原坡上豪宅的光景不再。因此決心憑著歷史文獻將一段短暫的光輝留存於世,並於1988年開始著手此建物,Twigg先生共花了四年多的時間完成。至於此建物外圍佈置,如花園、內部裝設及人物等則由本館予以補充。

最迷你Smallest

樹上礦坑 Treetop Mine

有趣且細緻的作品,這120分之1的作品是本館展示中比例最小的一件。可別小看它,仔細一看您可看到坑口裡出來的小火車拖著一台台採礦車,礦石藉由輸送帶往下,其中還有辦公廳、工程部、地質探測部及作業中的工程師等,整體作品一點都不馬虎呢!

最巨大Largest

風馳電擎中的雷河小鎮 Thunder River

在這個雷電交加的時刻 ,您不必擔心變成落湯雞還可以盡情觀賞,這個1912年美國西部科羅拉多州的雷河小鎮 ,仔細瞧瞧您會發現 ,這裡正在上演許多生動有趣的小故事。

最華麗Most gorgeous

白金漢宮 Buckingham Palace

建於1703年歷經喬治三世、四世及維多利亞女王的修建,完成今日所見的規模,維多利亞女王登基時,才改做皇宮使用。本作品選擇部份極具代表性的廳室,以袖珍藝術的技術來表現豪華、富麗的裝潢,並不完全照皇宮內所有建構,而以極為類似再加上創意的方式來表現,讓不論是否造訪過白金漢宮的人都能有一種印象鮮明的感受。

最受歡迎Most popular

度假小屋看電視 Gentleman’s Heaven

您發現了嗎?這裡有一台目前世界最小的電視機。本作品創作於手機還無法看電視的1997年,細心的您尚可觀察到玄關的高爾夫球桿和客廳內的網球拍,可見主人還是個喜好運動的人。渡假的日子裏,坐在落地窗前,看看窗外綠意盎然、樹影婆娑的庭園,看看書、寫寫回憶錄,未嘗不是人生一大樂事!

最可愛Cutest

婷婷的房間 Ting-Ting’s Room

寬敞的房間,柔和的色調,窗外湖光山色,房間的主人婷婷不知讓多少小女孩羨慕不已。在西方很重視從小培養小孩子的獨立精神,所以孩子們從小就有自己的私人空間,瞧瞧這房間的床鋪下,可愛的婷婷也收藏了三個小小的夢幻屋盒喔!